Voor het eerste Matilda-project selecteerden we St. Paul basisschool in Kampala, een school met 800 leerlingen en gemiddeld 50 tot 100 kinderen per leerkracht, waar tot nu toe nog geen leesinitiatieven voorzien werden voor leerlingen en ook geen bibliotheek aanwezig was.
Voor de lokale implementatie en opvolging werken we hiervoor samen met Read to Learn Foundation, een organisatie gespecialiseerd in leesvaardigheid bevorderen door leesplezier voorop te stellen.
Gezien het ruimtegebrek op de school werden er drie kleinere bibliotheken voorzien in plaats van één grote bibliotheek. Zo is er nu per graad één bibliotheek beschikbaar. De bibliotheken bevatten een mix van internationale en lokale Oegandese boeken. De boekenclubs en leesactiviteiten vinden plaats rondom deze bibliotheken.
Voor de constructie van de bibliotheken en bijhorende educatieve materialen werden de ouders van de leerlingen ingeschakeld. Dit verhoogt zowel de betrokkenheid van de gemeenschap en creëert bewustwording bij de ouders over het belang van lezen.
De boekenclubs worden geleid door een afgevaardigde leerkracht, terwijl de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor de creatieve invulling en organisatie. Door hen deze verantwoordelijkheid te geven, vergroten we hun betrokkenheid en intrinsieke motivatie. Naast de boekenclubs heeft de school ook wekelijks een leesuurtje per klas ingevoerd, waarbij elke klas de bibliotheek bezoekt en de leerkracht dit leesuurtje invult.
Door de kinderen uit de klas te halen, wordt lezen ook meer beschouwd als een speelsere activiteit, wat de motivatie van de kinderen bevordert.
De leerkrachten worden door een externe leesspecialist opgeleid in het implementeren van leesboeken in hun lessen en het leggen van verbanden met taal en spelling. Aangezien er in Oeganda geen officieel curriculum voor leesonderwijs bestaat, is deze training essentieel.
De opening van de bibliotheken en de bijhorende activiteiten vond plaats in juni 2024. Het was hierbij hartverwarmend om het enthousiasme van zowel de leerlingen als de leerkrachten te zien en hen aan de slag te zien gaan hiermee.
Daarlangs gaf het bezoek ons ook de gelegenheid om de behoeften van scholen, leerkrachten en leerlingen nog beter in kaart te brengen en om nieuwe projecten te selecteren die we in de toekomst met Matilda zullen ondersteunen.
Het project wordt in de komende maanden nauw opgevolgd om het effect op het leesonderwijs na te gaan en te evalueren of verdere uitbreiding of aanpassing van de activiteiten nodig is.